Strona g??wna STRONA GŁÓWNA Kategorie porównania KATEGORIE Poradniki kupującego PORADNIK Kontakt KONTAKT Poleć stronę znajomym:
Wyposaenie dodatkowe, czyli co warto mie w swoim samochodzie

Wyposaenie dodatkowe, czyli co warto mie w swoim samochodzie

W momencie kupowania pojazdu, zarwno nowego jak i uywanego, pojawia si zazwyczaj pytanie: Jakie wyposaenie dodatkowe warto dokupi i czego tak naprawd bd potrzebowa w codziennej eksploatacji?  Sprawa jest o tyle wana, e dodatki w samochodzie potrafi podnie cen zakupu auta nawet o kilkadziesit procent. Ten dodatkowy wydatek nie zawsze przekada si na  proporcjonalny wzrost walorw uytkowych i komfort podrowania samochodem w porwnaniu do wersji bazowej pojazdu. Postanowilimy zatem przygotowa list najczciej spotykanego wyposaenia dodatkowego, ktre mona znale w autach osobowych.  W myl powiedzenia: "Nie wszystko zoto co si wieci" poradnik dostarcza praktycznych wskazwek przydatnych przy wyborze wyposaenia dodatkowego do naszego auta.

Wyposaenie dodatkowe podzielilimy na trzy grupy:

Grupa 1 - Pienidze dobrze wydane
- w tej grupie umiecilimy ukady przydatne w kadym samochodzie, bez wzgldu na klas pojazdu. Ich posiadanie wydatnie wpywa na bezpieczestwo lub komfort kierowcy oraz pasaerw podrujcych samochodem.

Grupa 2 - Zastanw si zanim kupisz
- w tej grupie umiecilimy wyposaenie, ktre mimo e moe by przydatne, stanowi czsto rozwinicie podstawowych systemw. Denie do uatwiania kierowania pojazdem lub maksymalizacja komfortu podrowania powoduje due komplikowanie konstrukcji takich systemw, co z kolei powoduje czsto wyrany wzrost ceny pojazdu, kosztw eksploatacji oraz naraa nas zazwyczaj na czstsze usuwanie denerwujcych usterek w samochodzie. Wyposaenie dodatkowe z tej grupy traci zazwyczaj do wyranie i szybko na wartoci w miar upywu czasu, a nie zapewni nam znaczco wyszej ceny sprzeday w porwnaniu z autami skromniej wyposaonymi.

Grupa 3 - Strefa mionika gadetw
- w tej grupie umiecilimy wyposaenie, dla ktrego, naszym zdaniem, trudno znale inne wytumaczenie zakupu jak tylko ch posiadania ponadprzecitnie wyposaonego auta bez wzgldu na cen i przydatno w codziennej eksploatacji. Tak jak w poprzedniej grupie, dodatki te czsto komplikuj i podraaj eksploatacj pojazdu. Naley rwnie pamita przy ewentualnej odsprzeday auta, e tego typu wyposaenie w samochodzie z pewnoci szybko straci na wartoci w porwnaniu z reszt pojazdu i nie zapewni nam uzyskania znaczco wyszej kwoty w porwnaniu z autami skromniej wyposaonymi.










Naszym zdaniem ...
Nazwa Charakterystyka Spotykane nazwy i skrty Pienidze dobrze wydane Zastanw si zanim kupisz Strefa mionika gadetw
System przeciwpolizgowy ABS ABS to ukad stosowany w samochodach w celu zapobiegania blokowaniu si k podczas hamowania, jako element ukadu hamulcowego. ABS zapobiega zjawiskom wystpujcym po zablokowaniu k, takim jak ciganie samochodu w bok czy utrata kontroli nad kierowaniem samochodem, nawet przy hamowaniu awaryjnym. Dugo drogi hamowania pojazdu wyposaonego w system ABS w porwnaniu do identycznego pojazdu bez tego systemu uzaleniona jest od kilku czynnikw, takich jak: warunki zewntrzne oraz umiejtnoci kierowcy. Od 1 lipca 2006 wszystkie nowe auta sprzedawane w Polsce musz by seryjnie wyposaone w ABS. W Europie zachodniej wymg taki zacz obowizywa ju od 1 lipca 2004. ABS (niem. Antiblockiersystem; ang. Anti-Lock Braking System) Jest to jeden z podstawowych systemw aktywnie wpywajcych na bezpieczestwo przewoonych osb. Element "zestawu obowizkowego" w przypadku nowego pojazdu i naszym zdaniem susznie. Bez dwch zda polecamy kupno auta uywanego wyposaonego w taki system. Warto zainwestowa we wasne bezpieczestwo. System szczeglnie przydatny dla osb z mniejszym dowiadczeniem i umiejtnociami za kierownic.

Adaptacyjna regulacja zawieszenia Adaptacyjna regulacja zawieszenia - dziki elektronicznemu sterowaniu prac amortyzatorw system nieustannie dostosowuje twardo zawieszenia do jakoci nawierzchni oraz parametrw jazdy. Zazwyczaj umoliwia wybr kilku trybw pracy, np.: normalnego, sportowego czy komfortowego. Zmiana charakterystyki zawieszenia determinuje zazwyczaj rwnie zmian charakterystyki wspomagania ukadu kierowniczego. Adaptacyjna regulacja zawieszenia pozwala na dopasowanie pracy zawieszenia do upodoba kierowcy oraz wpywa na poczucie bezpieczestwa podczas jazdy. DCC
System pozwala na pewn elastyczno w dopasowaniu charakterystyki zawieszenia do stylu jazdy i upodoba kierowcy, jednak nie naley spodziewa si cudw po tym systemie. Dua limuzyna w trybie pracy zawieszenia Sport mimo wszystko nie bdzie si zachowywaa si tak samo jak zwinne auto sportowe. I odwrotnie, auto o sportowym charakterze nie stanie si nagle po nacinieciu przycisku, komfortow limuzyn poykajc wszystkie dziury w jezdni.
Zautomatyzowany system parkowania Zautomatyzowany system parkowania pozwala na pautomatyczne lub w peni automatyczne zaparkowanie pojazdu. W ramach tego systemu kierowca sam wyznacza miejsce parkowania lub inteligentne sensory oceniaj za kierowc, podczas przejedania obok luki na parkingu, czy nasze auto zmieci si w okrelonym miejscu. Sprawdzana jest dugo, gboko, a take wysoko i umiejscowienie krawnika. Jeli miejsca jest wystarczajco duo, wwczas mona rozpocz manewr. Manewr parkowania odbywa si w peni automatycznie lub kierowca zajmuje si tylko obsug pedau gazu i hamulca, a manewry kierownic wykonywane s automatycznie.


System potrafi rozpozna nawet niewielkie luki na parkingu i sprawnie wcisn w nie auto. Jednak tylko pod warunkiem, e podczas manewru kierowca nawet na uamek sekundy nie dotknie kierownicy. W przeciwnym razie urzdzenie si wyczy. Tylko czy warto wyda kilka tysicy zotych, eby oszczdzi sobie kilku skrtw? Zazwyczaj systemy tego typu nie wykrywaj nawet bardzo wysokich krawnikw. Grozi to uszkodzeniem felg i opon. Naley rwnie pamita, e korzystanie z tego typu systemu nie zwalnia kierowcy od obserwowania sytuacji wok pojazdu.
Automatyczna skrzynia biegw Automatyczna skrzynia biegw jest urzdzeniem zmieniajcym przeoenia wraz ze zmian liczby obrotw silnika pojazdu, zwalniajc tym samym kierowc z koniecznoci manualnej zmiany biegw. Skrzynia automatyczna pozwala na bardzo pynn jazd, optymalizujc przeoenie do obrotw silnika. Bardzo popularna w Stanach Zjednoczonych, zyskuje coraz wiksz popularno take w Europie. Nowoczesne skrzynie automatyczne umoliwiaj uzyskanie podobnego lub nawet niszego zuycia paliwa jak w przypadku aut ze skrzyniami manualnymi. Tak samo wyglda sytuacja w przypadku prdkoci maksymalnej i przyspieszenia. Poprawnie eksploatowane skrzynie automatyczne charakteryzuj si rwnie du trwaoci i uzyskuj przebiegi porwnywalne z samym silnikiem. Auta wyposaone w skrzynie automatyczne osigaj zazwyczaj wiksze przebiegi, gdy dziki automatycznej zmianie przeoe dua trudniej jest kierowcy wprowadzi silnik w zakres niekorzystnych parametrw pracy, np. zbyt niska prdko jazdy na danym biegu.

Jeeli na co dzie poruszamy si w miejskich korkach, warto rozway zakup auta wyposaonego w automatyczn skrzynie biegw. To kosztowny zakup, ale szybko dziaajca przekadnia zapewni wysoki komfort podrowania. Nowoczesne skrzynie automatyczne umoliwiaj uzyskanie podobnego zuycia paliwa, prdkoci maksymalnej czy przyspieszenia jak w przypadku aut z manualn skrzyni biegw. Poprawnie eksploatowane skrzynie automatyczne charakteryzuj si rwnie du trwaoci i uzyskuj przebiegi porwnywalne z samym silnikiem. Naley jednak pamita, e na polskim rynku nadal z du nieufnoci traktowane s samochody wyposaone w automatyczn skrzyni biegw. W zwizku z tym automat potrafi obniy warto uywanego auta nawet o kilka procent.
Automatyczne wycieraczki przednie / czujnik deszczu Znajdujcy si na przedniej szybie czujnik spowoduje automatyczne wczenie wycieraczek w momecnie wykrycia deszczu. Czstotliwo ich pracy zostanie dostosowana do intensywnoci opadw. Specjalny regulator prdkoci wycieraczek, umieszczony jest w dwigni sterowania - dziki temu kierowca sam moe dopasowa wraliwo czujnika deszczu. W peni automatyczne sterowanie szybkoci pracy wycieraczek zwiksza bezpieczestwo np. podczas wyprzedzania pojazdu, czy zmiennych warunkw atmosferycznych.


Czujnik deszczu. Trzeba by bardzo roztargnionym, eby nie zauway padajcego deszczu. Kady kierowca sam widzi spadajce krople i umie na to odpowiednio zareagowa. Czujnik czsto uruchamia wycieraczki przy bardzo maej iloci wody, przez co naraa zakurzon szyb na rozmazanie i porysowanie. Naszym zdaniem zbdny gadet mao przydatny w codziennej eksploatacji.
Automatyczny hamulec postojowy Funkcja dostpna w samochodach wyposaonych w ESP i elektromechaniczny hamulec postojowy. Funkcja aktywowana jest za pomoc jednego przycisku i wspomaga codzienn jazd, np. w miecie po zatrzymaniu pojazdu, automatycznie uruchamia hamulce. Dziaa take w przypadku ruszania ze wzniesienia, zapobiegajc cofaniu si auta podczas zatrzymania i ruszania. Rozcza si po naciniciu pedau gazu oraz, w przypadku samochodw wyposaonych w skrzynie manualne, po naciniciu pedau sprzga. Automatyczny hamulec postojowy zacza si po odpiciu pasa bezpieczestwa, wyczeniu zaponu i otwarciu drzwi kierowcy. Auto-hold,
System moe si szczeglnie przyda osobom posiadajcym mniejsze umiejtnoci za kierownic, np. ruszanie pod gr lub po prostu osobom roztargnionym i wiecznie si spieszcym.
Bluetooth System komunikacji bezprzewodowej w samochodzie. Bluetooth
System przydatny, cho mona si bez niego obej. Umoliwia czno telefoniczn, dziki czemu nie musimy obawia si mandatu za rozmow podczas jazdy.
Centralny zamek Centralny zamek - wszystkie zamki drzwi otwieraj si i zamykaj jednoczenie. Dziki centralnemu zamkowi otwarcie przednich drzwi kierowcy lub pasaera powoduje jednoczesne otwarcie wszystkich drzwi w samochodzie. Podobnie ma si rzecz z zamykaniem drzwi. Centralny zamek jest najczciej aktywowany przy pomocy pilota. Zadaniem centralnego zamka coraz czciej jest nie tylko otwieranie i zamykanie drzwi, lecz take baganika, wlewu paliwa czy szyberdachu. W samochodzie wyposaonym w elektrycznie sterowane szyby zamknicie samochodu moe powodowa take automatyczne domknicie szyb. Dodatkowym zastosowanie pilota centralnego zamka moe by otwieranie i zamykanie drzwi garaowych. Moliwe jest rwnie automatyczne zamykanie drzwi po osigniciu przez samochd okrelonej prdkoci lub otwieranie ich gdy samochd si zatrzyma. W poczeniu z bezdotykowym systemem uruchamiania caego pojazdu zastosowanie centralnego zamka powoduje, e odjechanie samochodem nie wymaga od kierowcy adnych dodatkowych czynnoci oprcz otwarcia drzwi i nacinicia przycisku uruchamiajcego silnik. Zastosowanie normalnego kluczyka powoli odchodzi do lamusa.
Ukad niezwykle przydatny w codziennej eksploatacji. Uwalnia nas od wykonywania wielu dodatkowych czynnoci przy otwieraniu czy zamykaniu auta, np. sprawdzanie czy wszystkie drzwi i baganik zostay prawidowo zamknite. Warto dopaci do tego systemu.

Asystent parkowania - czujniki parkowania z tyu / z przodu pojazdu W nowych samochodach o opywowych ksztatach czsto nie wida dobrze, gdzie koczy si maska i baganik. Czujniki umieszczone w tylnych, a czsto rwnie w przednich zderzakach informuj o przeszkodach znajdujcych si przed i za autem, uatwiajc manewry parkowania. W przypadku systemw akustycznych, docierajcy do uszu kierowcy dwik jest modulowany w zalenoci od odlegoci pojazdu od przeszkody.
Czujniki parkowania nie jest opcj wycznie dla osb majcych problemy z waciw ocen odlegoci. Czujniki w zderzakach pomog take tym kierowcom, ktrzy potrafi dobrze jedzi i parkowa. Drosza opcja: czujniki take z przodu. Czy warto zainstalowa asystenta parkowania? Warto, szczeglnie przy uytkowaniu pojazdu w warunkach miejskich. System mona zakupi nie tylko do nowego samochodu, czujniki mona rwnie atwo zaoy do auta uywanego..

Czujnik temperatury zewntrznej Szczeglnie przydatny w okresie zimowym kiedy warunki na drodze potrafi si szybko zmieni. Ostrzega kierowc o moliwoci wystpienia gooledzi.
Dziki przekazywaniu aktualnej informacji o temperaturze system wpywa a nasze bezpieczestwo. Uwiadamia kierowcy konieczno zdjcia nogi z gazu i zachowania szczeglnej ostronoci na drodze.

Czujnik zmierzchu Czujnik zmierzchu. Automatycznie wcza reflektory o zmroku lub w trudnych warunkach atmosferycznych, np. Opady deszczu.


Gdy istnieje obowizek jazdy na wiatach przez cay rok,  czujnik zmierzchu, ktry automatycznie wcza reflektory o zmroku, bdzie si tylko kurzy. Lepiej zainwestowa w system uruchamiajcy wiata w momencie uruchamiania pojazdu.
Wspomaganie ukadu kierowniczego Wspomaganie ukadu kierowniczego - ukad wydatnie zmniejsza si jak kierowca musi przyoy do koa kierownicy w trakcie prowadzenia pojazdu. Sia ta nie jest wykorzystywana do pokonania oporw skrtu k, lecz suy jedynie do uruchomienia ukadu kierowniczego samochodu.
Wspomaganie ukadu kierowniczego nie tylko uatwia manewrowanie na parkingu. Ma take wpyw na bezpieczestwo jazdy. Pozwala tumi wstrzsy wywoane nierwnociami drogi inie pozbawia przy tym kierowcy informacji o jakoci nawierzchni i kcie skrtu k kierowanych. W samochodach, ktre maj wspomaganie, przeoenie jest bardziej bezporednie, auto sprawniej reaguje na ruchy kierownic. Czy warto? Nie opaca si kupowa nowego samochodu bez wspomagania.

Elektroniczny rozdzia siy hamowania Elektroniczny rozdzia si hamowania. W celu maksymalnego skrcenia drogi hamowania system automatycznie reguluje si hamowania przednich i tylnych oraz prawych i lewych k. Wyranie skraca drog hamowania przy utrzymaniu stabilnoci nawet w razie gwatownego hamowania lub hamowania na zakrcie. Problem nierwnomiernego hamowania k przednich do tylnych (pojazdu do przyczepy) znano ju od dawna, samochody posiadaj ukady statyczne (dziaajce cay czas) zmniejszajce hamowanie osi mniej obcionej. W niektrych samochodach (szczeglnie dostawczych) instalowane s ukady mechaniczne dobierajce si hamowania tylnej osi w zalenoci od jej obcienia. Ale dopiero ukady elektroniczne w poczeniu z kontrol obrotu k tak jak w ABS umoliwia dobranie si hamowania dla kadego koa w zalenoci od obcienia pojazdu jak i warunkw drogowych. Standardowe wyposaenie wielu samochodw (wraz z systemem ABS). EBS / EBV Standard przy ABS

Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewntrzne Ukad elektrycznej regulacji lusterek pozwala na ustawienie prawidowej pozycji lusterek zewntrznych w samochodzie z pozycji kierowcy. Bardzo czsto stosowane s wkady lusterek, ktre s podgrzewane w momencie zaczenia ogrzewania tylnej szyby pojazdu.
Czy warto? Elektryczna regulacja pooenia lusterek to wygoda, dotyczy to zwaszcza lusterka prawego. Jeszcze bardziej przydaje si ogrzewanie lusterek - zim prawie codziennie!. Zwalnia nas z uciliwego skrobania i przy okazji rysowania lusterek.

Elektroniczna blokada mechanizmu rnicowego Elektroniczna blokada mechanizmu rnicowego. Jeeli na liskim lub nieutwardzonym podou jedno z napdzanych k zaczyna traci przyczepno, system EDS powoduje przyhamowywanie obracajcego si w miejscu koa, co umoliwia pynne ruszenie. Ukad EDS dziaa do prdkoci ok. 40 km/h. EDS jest czci skadow elektronicznego systemu stabilizacji toru jazdy (ESP) oraz ukadu antypolizgowego (ASR). EDS standard przy ESP

Elektrycznie regulowane fotele Elektryczna regulacja pooenia foteli - umoliwia wygodn i precyzyjn zmian ustawienia foteli w wielu paszczyznach, tj. siedziska, oparcia a nawet zagwka. Drosze zestawy s wyposaane w pami umoliwiajc zapamitanie kilka ustawie dla rnych kierowcw.


Ukad wart rozwaenia kiedy autem kieruje kilka osb. Gadet mao sensowny jeeli samochd eksploatuje jeden kierowca lub gdy zwykle wozi si z przodu t sam osob. W samochodach luksusowych elektryczne ustawianie foteli naley zazwyczaj do standardu.
Elektrycznie skadane lusterka zewntrzne Ukad pozwala na automatyczne zoenie lusterek zewntrznych samochodu przy wyczeniu zaponu - zamykaniu pojazdu. Ukad pozwala rwnie na zoenie lusterek bez koniecznoci opuszczania pojazdu, np. przy parkowaniu lub wjedzie przez wsk bram.


Ukad czsto stosowany jako wyposaenie standardowe w pojazdach luksusowych. Wart rozwaenia w przypadku kierowcw posiadajcych wskie wjazdy do garau lub na posesj. W innym przypadku zbdny gadet, ktry w rzeczywistych warunkach bdzie bardzo rzadko przydatny. Naley rwnie pamita, e ukad nie zabezpiecza lusterek przed kradzie lub zniszczeniem.
Elektrycznie sterowane szyby przednie Ukad pozwala na opuszczenie / podniesienie szyby w drzwiach przednich bez koniecznoci krcenia korbk. Kierowca ma moliwo sterowania, ze swojego siedzenia, zarwno lew jak i praw szyb (pasaera).
Elektrycznie podnoszone i opuszczane szyby z przodu to urzdzenie praktyczne, zwalnia nas od krcenia korbk, np. jeli chcemy zapyta przechodnia o drog albo pobra bilet parkingowy.

Elektrycznie sterowane szyby tylne Ukad pozwala na opuszczenie / podniesienie szyby w tylnych drzwiach bez koniecznoci krcenia korbk. Kierowca ma zazwyczaj moliwo sterowania, ze swojego siedzenia, szybami tylnymi.


Jeeli ukad wystpuje jako opcja warto si powanie zastanowi przed zakupem. Zwaszcza w sytuacji, gdy samochodem bd np. jedzi tylko dwie osoby. Kierowcy przydaje si zazwyczaj rzadko. W sytuacji gdy na tylnej kanapie siedzi dziecko, ukad moe powodowa powstawanie niebezpiecznych sytuacji. W takim przypadku przydatna jest dodatkowa blokada uchylania szyb, ktr moe wczy i wyczy z pozycji kierowcy.






Cig dalszy nastpi...